۱۲:۰۴ ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
605 بازدید
پ
دسته‌ها

گفت وگوی بلینکن با نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور آذربایجان درباره صلح میان دو کشور

 

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی با رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره برقراری صلح میان دو کشور گفت وگو کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کرد که بلینکن وزیر امور خارجه این کشور با رهبران آذربایجان و ارمنستان در خصوص تلاش‌ها برای دستیابی به صلح در منطقه، تماس‌های جداگانه‌ای برقرار کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌های تقریبا مشابه، اعلام کرد که بلینکن با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان درباره فرصت بی سابقه دو کشور برای دستیابی به صلح در منطقه گفت وگو کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است، بلینکن از نشست اخیر وزرای خارجه دو کشور استقبال کرد و با تشویق ادامه گفت وگوها، پیشنهاد کمک واشنگتن را برای تسهیل حمل و نقل و ارتباطات منطقه ای رارائه داد.

به گزارش ایرنا، وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در راستای پیشبرد روند معاهده صلح بین دو کشور برای نخستین بار پس از جنگ سال ۲۰۲۰ با یکدیگر دیدار کردند تا تنش‌های اخیر میان طرفین کاهش یابد.

وزارت خارجه‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان ۲۵ تیرماه از آغاز دیدار جیحون بایرامف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و آرارات میرزویان همتای ارمنی وی در تفلیس پایتخت گرجستان خبر دادند.

این مذاکرات در راستای توافقی است که رهبران دو کشور با وساطت اتحادیه اروپا در ماه مه برای پیشبرد گفت وگوهای معاهده صلح صورت دادند.

رئیس جمهور آذربایجان روز جمعه گفت: این اولین دیدار بین وزیران (خارجه) است و امیدواریم که نتیجه‌ای در برداشته باشد.

مذاکره بایرامف و میرزویان در حالی انجام می‌گیرد که اخیرا فضا بین باکو و ایروان در پی اتهام‌های وزارتخانه‌های دفاع دو کشور به طرف مقابل برای شروع درگیری در مرزهای مشترک تنش آلود شده بود.

رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اوایل خرداد ماه در بروکسل در یک نشست سه جانبه با چارلز میشل رئیس شورای اروپا درباره طرح صلح قره باغ با یکدیگر گفت وگو کرده بودند.

اشتراک گذاری