۱۱:۵۵ ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
871 بازدید
پ
دسته‌ها

گشایش «کنسولگری ایران» در ارمنستان

 

یک مقام دولت ارمنستان از احتمال گشایش کنسولگری ایران در شهر «کاپان » مرکز استان «سیونیک جنوبی» خبر داد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «گئورگ پارسیان» شهردار شهر «کاپان»، مرکز استان «سیونیک جنوبی» در ارمنستان روز دوشنبه گفت که ایران ممکن است امسال کنسولگری در این شهر افتتاح کند.

به k,aji منابع خبری، «گئورگ پارسیان» شهردار «کاپان» در آوریل امسال در ارمنستان با «عباس بدخشان ظهوری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان دیدار و درباره امکان افتتاح کنسولگری گفت‌وگو کردند.

پارسیان در این زمینه گفت: «ما مکان‌های مختلفی را به سفیر و کنسول پیشنهاد داده‌ایم، به نظر می‌رسد اکنون این مسائل در حال روشن شدن است. ما تمایل عملی و شفافیت ایران را برای داشتن کنسولگری در کاپان مشاهده کردیم.»

ارمنستان و ایران در کشورهای همدیگر سفارتخانه دارند، اما تاکنون کنسولگری افتتاح نکرده‌اند.

پارسیان در پاسخ به این پرسش که آیا ایران می‌تواند نقش بازدارنده‌ای در مورد تجاوزات احتمالی جدید ترکیه و جمهوری آذربایجان داشته باشد، گفت: «البته، جمهوری اسلامی ایران از نظر اقتصادی و راهبردی کشور قدرتمندی است. بارها شنیده‌ایم که تخطی از مرزها برای آنها خط قرمز است، با سفیر ایران هم صحبت کردیم، بحث کریدور را مورد بررسی قرار دادیم، ایشان مجدداً اعلام کردند که برای ایران چنین موردی غیرقابل قبول است.»

تهران و ایروان روابط گرم و دوستانه‌ای دارند به طوری که مقام‌های بلندپایه ارمنستان اخیرا گفتند که ایروان، ایران را شریک قابل اعتماد و همسایه خوب می‌داند و نقش تهران در کاهش تنش و ایجاد ثبات در منطقه آشکار است.

«هاکوب آرشکیان» نایب رئیس پارلمان و «گاگیک پاپویان» رئیس گروه دوستی ارمنستان گفتند که روابط دو کشور در همه زمینه‌ها در سطح بالایی قرار دارد.

آرشکیان در این باره گفت: «ارمنستان ایران را یک شریک قابل اعتماد و همسایه خوب می‌داند. روابط با ایران برای ما اهمیت راهبردی دارد. نقش و توان بالقوه ایران در کاهش تنش و ایجاد ثبات در منطقه آشکار است و جلوه بارز آن بیانیه صریح ایران در مورد تمامیت ارضی ارمنستان است.»

اشتراک گذاری