۱۰:۳۸ ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
309 بازدید
پ
دسته‌ها

پاشینیان در نشست مسکو: در سند ۹نوامبر، تنها از یک گذرگاه سخن به میان رفته، آنهم گذرگاه لاچین است.

 

به گزارش آرمن پرس، در اجلاس شورای رهبران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مسکو، که روز پنجشنبه برگزار شد، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، در مورد بکار بردن واژه گذرگاه زنگزور از طرف علی اف گفت: رئیس جمهور باکو در سخنان خود واژه ایی را بکار برد، که طی سال‌های اخیر این واژه سرفصل ادعاهای ارضی نسبت به ارمنستان میباشد. این درحیطه اجرای بند نهم اعلامیه سه جانبه ۹نوامبر بکار برده میشود، می‌خواهم تاکید کنم که در این اعلامیه تنها از یک گذرگاه سخن به میان رفته وآن گذرگاه لاچین است، که آنهم می‌بایست تحت کنترل نیروهای صلحبان روسیه باشد، ولی متاسفانه، بطور غیرقانونی ازطرف باکو مسدود شده است.
نخست‌وزیر ارمنستان مجددا تایید نمود که ارمنستان آماده رفع انسداد از تمامی مسیرهای حمل ونقل و ارتباطات اقتصادی در منطقه، تحت کنترل کشوری که این مسیرها از قلمرو آن عبور میکنند، میباشد.
در ادامه این بحث، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: براساس توافقات سال۱۹۹۱ در مورد به رسمیت شناختن مرزها، شرایط امیدوارکننده ایی برای رسیدن ارمنستان و باکو به یک قرارداد، از جمله در مورد مسیرهای ارتباطی ایجاد می‌شود. پوتین سپس افزود، فکر میکنم در نشست سه‌جانبه امروز (پنجشنبه) ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
در ادامه، علی‌اف نیز با اشاره به اینکه هیچگونه ادعای ارضی نسبت به ارمنستان ندارد، در موردداستفاده خود از واژه “گذرگاه ” گفت، واژه گذرگاه هیچ ارتباطی با تجاوز به قلمرو کسی نداشته و یک واژه بین‌المللی است. وی سپس افزود، افرادی که با اصطلاحات بین‌المللی آشنا هستند، آن اهمیتی را که نخست وزیر ارمنستان برای آن قائل است را قائل نخواهند بود.
پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز در پاسخ گفت: تمامی آن افرادی که با اعلامیه سه جانبه ۹نوامبر آشنا هستند، میدانند، که در آن فقط یکبار از کلمه گذرگاه استفاده شده، که آنهم معنای خاص خود را داشته وبه گذرگاه لاچین اشاره دارد و مجددا تکرار میکنم که می‌بایست در کنترل روسیه بوده و ارتباط بین ارمنستان وقره باغ کوهستانی را تامین کند.

اشتراک گذاری