۰۸:۵۶ ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
506 بازدید
پ
دسته‌ها

هشدار ۲۰۰ تن از روشنفکران طراز اول فرانسه، در حمایت از مردم آرتساخ(قره باغ کوهستانی)

لزوم نجات ۱۲۰هزار ارمنی آرتساخ

به گزارش سفارت ارمنستان در فرانسه، چند روز مانده به جشن‌های کریسمس و سال نو میلادی، بیش از ۲۰۰تن از روشنفکران فرانسه، طی هشداری در روزنامه فیگارو، تحت عنوان
<<لزوم نجات ۱۲۰هزار ارمنی آرتساخ >>، حمایت خود را از مردم آرتساخ اعلام و توجه جامعه جهانی را به مسئله مسدود کردن گذرگاه لاچین، تنها مسیر ارتباطی این منطقه با جهان خارج، توسط رژیم باکو جلب نموده و تاکید نموده اند که در پی این عمل حکومت باکو، مردم آرتساخ در مقابل خطر تصفیه قومی قرار گرفته اند.
در بخشی از این بیانیه آمده‌ است: عصر امروز، زمانی که بسیاری از ما، همراه خانواده هایمان، با خوشحالی در حال برگزاری جشن و شادی خواهیم بود، باید لحظه ایی به فکر تمامی آنانی باشیم که در رنج و تنهایی قرار دارند. باید ارمنیان قره باغ کوهستانی را به خاطر بیاوریم، که بیش از دوهفته است که آذربایجان ارتباط آنان را با جهان خارج قطع کرده است.
در ادامه این مقاله آمده است: در لحظه ایی که کودکان ما، هدایای خود را دریافت می‌کنند، مادران و پدران ۳۰هزار کودکان قره باغ کوهستانی تنها یک رویا خواهند داشت، که در کوهستانهای بلند و در جایی که از دوهزار سال پیش، اجداد آنان به دنیا آمده اند، کودکان آنان بتوانند با امید به آینده، به زندگی ادامه داده و به مرور زمان از پای در نیایند.
در بخش دیگری آمده ، نویسندگان با اشاره به جشن‌های کریسمس و شرایط سخت کودکان آرتساخ نوشته اند: چه آینده ایی را برای کودکانمان رقم خواهیم زد. اگر دیکتاتوری و وحشی‌گری را، در قبال‌ یکی از کهنترین تمدنها، یکی از مردمانی که قرنها با ما درارتباط دوستاته بوده، مردمی که از دوران بسیار قدیم، پلی برای گفتمان فرهنگهای گوناگون بوده را توجیه نماییم.
در ادامه این بیانیه آمده: بی‌تفاوتی در این امر به تجاوزگران امروز اجازه خواهد داد تا با بیشرمی، خود را وارث و دنباله رو، قاتلان ۱۹۱۵ به حساب آورده و با همان روش، مردمی را نابود کنند، مردمی که مانند ما بوده و تجاوزگران از آنان با تنفر ياد می کنند.
در بخشی دیگر از این بیانیه تاکید شده: آیا آرزوی ما، برای اینکه ترسهای هراس انگیز اوایل قرن بیستم، در دوران ما تکرار نگردند، در حد رویا بود؟ آیا باز هم در این دنیا نیروهای خبیث پیروزند، زیرا که آنان <<نعمتهایی>> برای ارائه و فروش به دوستانشان در دست دارند.
در پایان آمده: بیاد آوریم و مهمتر از هر چیزی متحد شده وبا وجدان جمعی و باصدای زخمی خود، از هر طریقی، که در توان تک-تک ماست، برعلیه فاجعه ایی که همچنان ادامه دارد، مبارزه نمائیم. ما توانایی نجات ۱۲۰هزار ارمنیان قره باغ کوهستانی را دارا هستیم

قابل ذکر است که این بیانیه را افرادی مانند، ژان رنون. پیر ریشار، کارول بوکن بازیگران سینما، موسیقی‌دانان معروفی مانند گوستاو گاوراس و کلود للوش، نویسندگان: سیلون تسون، آلکساندر ژاردن، مارک دیوگن، فیلسوفان نام آوری مانند. پاسکال بیوکنر و میشل آنفرن، همچنین تعداد بسیاری از اعضای آکادمی فرانسه آنرا به امضا رسانده اند.

یادآوری: گذرگاه لاچین تنها مسیر ارتباطی مردم قره باغ کوهستانی با ارمنستان و جهان خارج میباشد، که از روز ۱۲دسامبر (۲۱آذر) توسط رژیم باکو مسدود و دسترسی ۱۲۰هزار ارمنی ساکن این منطقه به نیازهای اولیه زندگی را غیر ممکن کرده است.

اشتراک گذاری