۱۱:۱۳ ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
222 بازدید
پ
دسته‌ها

نخست وزیر ارمنستان: بازگشایی گذرگاه لاچین، اقدامی در جهت جلوگیری از نسل‌کشی

 

به گزارش آرمن پرس نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در جلسه روز پنجشنبه دولت این کشور،طی سخنانی به نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل، که برای بررسی بحران انسانی ایجاد شده در قره باغ کوهستانی چهارشنبه شب برگزار شد، پرداخته و به موارد زیر اشاره نمود:
“یکم، در نهاد عالی جهانی تاکید شد که گذرگاه لاچین مسدود است. البته برای جامعه ارمنستان شاید غیر معمول باشد، که این موضوع را بعنوان نتیجه بررسی‌ها در شورای امنیت سازمان ملل به حساب آورم، ولی نباید فراموش کرد که آذربایجان همواره تاکید داشت که گذرگاه لاچین بسته نیست.
دوم، بررسی‌های انجام شده در شورای امنیت سازمان ملل وجود بحران انسانی در قره باغ کوهستانی و اینکه زندگی و امنیت ۱۲۰هزار ساکنین آن زیر سوال رفته را تایید نمود.
سوم، تاکید نمود که رای دادگاه دادگستری بین‌المللی در مورد تضمین تردد دوطرفه بدون مانع وسائل حمل ونقل و کامیونها از گذرگاه لاچین، توسط آذربایجان انجام نگرفته است.
پاشینیان سپس افزود:
اینک می توان نتیجه گرفت که حقیقت امر در مورد مسدود نمودن غیر قانونی گذرگاه لاچین و درنتیجه آن بحران انسانی ایجاد شده در قره باغ کوهستانی، برای این نهاد عالی بین‌المللی روشن شده است. همچنین جامعه جهانی بطور جمعی از آذربایجان خواسته تا به مسدود نمودن غیر قانونی گذرگاه لاچین پایان دهد.
نخست وزیر ارمنستان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه این خواسته جامعه جهانی تا این لحظه اجرا نشده و ۴۰۰تن کمک‌های بشردوستانه ارمنستان به قره باغ، که در۲۲ کامیون جای گرفته اند، هنوز در ورودی گذرگاه لاچین منتظر ورود به قره باغ کوهستانی می باشند، افزود:
آذربایجان نه فقط از ورود یکصدتن آرد کمکی ارمنستان به قره باغ ممانعت می کند، بلکه به طرف کشاورزانی که اینک در قره باغ مشغول درو گندم خود هستند نیز تیراندازی و مانع فعالیت آنان می شود. پاشینیان با اشاره به اینکه هدف اقدامات آذربایجان، ایجاد قحطی در قره باغ و اجرای سیاست پاکسازی قومی در آنجا می باشد، تاکید کرد: بازگشایی گذرگاه لاچین را باید اقدامی برای جلوگیری از نسل‌کشی قلمداد نمود.

اشتراک گذاری