۰۲:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
112 بازدید
پ
دسته‌ها

معاون نخست وزیر ارمنستان : ایران یک شریک بسیار مهم برای ارمنستان است. ایجاد سرکنسولگری ارمنستان در تبریز

تهران- ایرنا- معاون نخست‌وزیر ارمنستان با بیان اینکه ایران یک شریک بسیار مهم برای ارمنستان است، گفت: می‌توان با گسترش همکاری‌های دو کشور حجم مبادلات تجاری را در گام نخست به یک میلیارد دلار و در گام بعدی به ۳ میلیارد دلار افزایش داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهر گریگوریان روز پنجشنبه ۲۶ بهمن‌ماه، در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان در تهران اظهار کرد: از میزبانی و برخوردهای خیلی گرم و سازنده‌ جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنم.
وی با اشاره به برگزاری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان، افزود: با توجه به روابط و همکاری‌های دو کشور، می‌توانیم موارد توافق شده را با تلاش‌های مشترک عملیاتی کنیم و برای منافع ملت دو کشور گام برداریم.
معاون نخست‌وزیر ارمنستان تاکید کرد: ایران برای ما فقط یک کشور همسایه نیست، بلکه یک شریک بسیار مهمی است و با اراده‌ای که برای تعمیق روابط دو کشور داریم سعی می‌کنیم تمام توافقات را جامه عمل بپوشانیم.
مهر گریگوریان گفت: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر ارمنستان سال ۲۰۲۲ توافق کردند که حجم مبادلات تجاری دو کشور در گام نخست به یک میلیارد دلار و در گام بعدی به ۳ میلیارد دلار افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته طرح‌هایی بین دو کشور توافق شد، بیان کرد: می‌توان به تمدید قرارداد گاز در برابر برق اشاره کرد؛ همچنین شرکت‌های ایرانی عملیات عمرانی پروژه راه‌سازی آگاراک- کاجاران را به عهده گرفتند و از سوی دیگر پروژه خط سوم انتقال برق که اتمام آن برای ارمنستان اهمیت زیادی دارد.
معاون نخست‌وزیر ارمنستان ادامه داد: افزایش ظرفیت حمل و نقل و ترانزیت بین دو کشور در دستور کار قرار دارد و نیاز است سازوکار جدید برای آن ایجاد شود.
مهر گریگوریان با اشاره به افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان، گفت: این اقدام می‌تواند ابزاری برای گسترش روابط تجاری باشد؛ همچنین ایجاد سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در تبریز هم می‌تواند برای فعال سازی روابط جدید اقتصادی و تجاری اهمیت بسزایی داشته باشد.
وی با بیان اینکه روابط ایران و ارمنستان فقط دوجانبه نیست، تصریح کرد: برای ارمنستان گذرگاه و مسیر عبوری خلیج فارس به دریای سیاه، گذرگاه شمال و جنوب و راه‌اندازی محورهای چهارگانه مهم است.
معاون نخست‌وزیر ارمنستان تاکید کرد: امیدوارم با تلاش‌های مشترک بتوانیم طرح‌هایی که برای ارمنستان جنبه استراتژیک دارد را محقق کنیم، البته موقعیت جغرافیایی ارمنستان هم می‌تواند نقش مهمی در جهت ایجاد ارتباط ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا داشته باشد.
مهر گریگوریان ادامه داد: دولت ارمنستان از توافق دوجانبه بین ایران و اوراسیا که اواخر سال گذشته میلادی امضا شد، خشنود است و در این رابطه آمادگی همکاری‌های لازم با ایران را داریم.
وی گفت: برای تحقق بخشیدن هر طرح اقتصادی مهم‌ترین پیش شرط آن امنیت و ثبات اقتصادی است و عدم امنیت و ثبات تهدیدی برای تمام طرح‌های اقتصادی خواهد بود. نگاه ارمنستان ایجاد ثبات پایدار و امنیت با دورنمای توسعه اقتصادی در منطقه است؛ به همین منظور ارمنستان طرح چهارراه صلح را ارائه کرده که از پیش شرط‌های آن این است که همه مسیرهای مواصلاتی باید رفع انسداد شوند و در این راستا همه کشورهای این مسیر باید به اصول تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر احترام بگذارند.
معاون نخست‌وزیر ارمنستان بیان داشت: جمهوری ارمنستان مراتب قدردانی خود را از جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مواضعی که در مورد تمامیت ارضی ارمنستان و تغییر ناپذیری مرزها و حاکمیت ارمنستان داشتند، اعلام می دارد.
مهر گریگوریان در پایان گفت: با امضای سند کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان روابط دو کشور عمیق‌تر خواهد شد و باعث رفاه مردم دو کشور و ثبات در منطقه خواهد می‌شود.

اشتراک گذاری