۰۱:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
108 بازدید
پ
دسته‌ها

قطعنامه سنای فرانسه، با ۳۳۶رای در حمایت از تمامیت ارضی ارمنستان درخواست اعمال تحریم، علیه آذربایجان تضمین امنیت بازگشت ارمنیان قره باغ

 

به گزارش 1in.am، سنای فرانسه در نشست روز چهارشنبه خود قطعنامه ایی در حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ارمنستان، و محکومیت حمله نظامی ۱۹و۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳، آذربایجان و هم‌پیمانانش به قره باغ کوهستانی صادر ودر آن خواستار اعمال تحریم علیه آذربایجان شده است.
در این قطعنامه سنای فرانسه از آذربایجان خواسته تا حق بازگشت ارمنیان قره باغ کوهستانی را تضمین و شرایطی را مهیا نماید که امنیت لازم برای آنان تامین شود.
در ادامه این قطعنامه، از آذربایجان و هم‌پیمانانش خواسته شده تا هرچه سریعتر نیروهای نظامی خود را از قلمرو تحت حاکمیت ارمنستان خارج نمایند و افزوده، ارمنستان حق دارد از تمامیت ارضی خود دفاع نموده و امکاناتی برای تامین امنیت، از جمله از طریق نظامی را داشته باشد.
این قطعنامه همچنین دستگیری خودسرانه رهبران سیاسی قره باغ کوهستانی را محکوم نموده و خواستار اخراج آذربایجان از “کمیته بین دولتی دفاع از میراث فرهنگی در زمان درگیری‌های نظامی” شده است.
قطعنامه خواستار ایجاد گروه کارشناسی بین‌المللی و اعزام آنان به قره باغ کوهستانی برای تهیه گزارش از وضعیت میراث فرهنگی ومذهبی آن شده است.
قطعنامه خواستار اعمال تحریم، علیه واردات گاز ونفت آذربایجان، همچنین اعمال تحریم علیه رهبران آذربایجان شده است.
قابل ذکر است که این قطعنامه با ۳۳۶رای موافق و یک رای مخالف، در سنای فرانسه به تصویب رسیده.
در نشست سنای فرانسه، سفیر ارمنستان و نماینده قره باغ کوهستانی بعنوان مهمان ویژه نیز حضور داشتند.

اشتراک گذاری