۱۲:۵۳ ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
246 بازدید
پ
دسته‌ها

شروط ایروان ، برای توافق صلح قره‌باغ

 

وزیر امور خارجه ارمنستان اعلام کرد، که اگرچه جمهوری باکو به اشتباه قره‌باغ را مسئله داخلی خود می‌داند، اما فاجعه انسانی که در قره‌باغ ایجاد کرده، بدون سازوکار بین‌المللی قابل‌رفع نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر گزاری تسنیم ، آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان در نشست ویژه شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا که به درخواست ایروان برگزار شد، اعلام کرد که ارمنستان انتظار دارد که جمهوری باکو چهار گام در مورد قره‌باغ بردارد.
به گفته وی، این اقدامات ،
تضمین تردد بدون مانع افراد و وسایل نقلیه از طریق کریدور لاچین طبق توافقات قبلی،
اجرای تصمیمات 23 فوریه و 6 ژوئیه دیوان بین‌المللی دادگستری توسط آذربایجان در مورد گشایش کریدور لاچین ،
و بحث درباره همه مسائل حل نشده مربوط به مناقشه قره‌باغ در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی از جمله همکاری با سازمان ملل است.

آرارات میرزویان گفت که اگرچه باکو به اشتباه قره‌باغ را مسئله داخلی خود می‌داند، اما فاجعه انسانی که در قره‌باغ ایجاد کرده، بدون سازوکار بین‌المللی قابل‌رفع نیست.
وزیر امور خارجه ارمنستان تأکید کرد که اگرچه مذاکرات با باکو ادامه دارد، اما وضعیت قره‌باغ می‌تواند به روند سیاسی کنونی آسیب جدی وارد کند.
به گفته وی، محاصره قره‌باغ باید فوراً رفع و همه مسائل مربوط به آن حل شود.

قره‌باغ مسئله اصلی است

میرزویان با یادآوری اظهارات نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان مبنی بر اینکه ایروان تمامیت ارضی باکو را در مساحت 86 هزار و 600 کیلومترمربع از جمله قره‌باغ به رسمیت می‌شناسد، گفت: بحث حقوق و امنیت ارمنیان قره‌باغ کوهستانی در چارچوب سازوکار بین‌المللی بین باکو و استپاناکرت باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد.
میرزویان به «ریشه» درگیری بین باکو و ارمنستان که 3 دهه است ادامه دارد، اشاره کرد و گفت: احترام به تمامیت ارضی باکو نباید به عنوان اجازه و فرصت برای انجام پاکسازی قومی در قره‌باغ کوهستانی تعبیر شود. ارمنستان متعهد به ادامه تلاش‌ها برای تنظیم روابط با باکو و باز کردن عصر صلح در منطقه است. ما مطمئن هستیم که صلح پایدار در منطقه در صورتی امکان‌پذیر است که طرفین حداکثر تلاش را برای حل‌وفصل علل اصلی مناقشه انجام دهند. مسئله اصلی در اینجا تضمین حقوق و امنیت مردم قره‌باغ کوهستانی است.

میرزویان اعلام کرد که باکو از مذاکره با ارمنستان در مورد ایجاد منطقه غیرنظامی و خروج نیروها بر اساس نقشه 1975 ستاد کل اتحاد جماهیر شوروی خودداری می‌کند.

اشتراک گذاری