۰۳:۱۳ ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
447 بازدید
پ
دسته‌ها

زادسازی تدریجی بازار استفاده از نیروی برق در ارمنستان – به مصرف‌کنندگان برق در ارمنستان این فرصت داده می شود تا به طور مستقل تامین کننده خود را انتخاب کنند .

در جلسه دولت ارمنستان، نتایج آزاد سازی بازار نیروی برق که در سال ۲۰۱۸ آغاز شده است ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این جلسه، گارگین باغرامیان، رئیس کمیسیون تنظیم مقررات خدمات عمومی این کشور ، آخرین نتایج این برنامه را ارائه و گفت:
اصلاحات بازار برق از سال ۲۰۱۸ آغاز شد . مهم ترین و بزرگ ترین اصلاح ، موضوع آزاد سازی بازار بود . با حمایت مشاوران بین المللی بستری الکترونیکی برای فروش برق در بازار عمده فروشی ایجاد کردیم که از سال ۲۰۲۲ با محدودیت برخی از بخش های بازار آغاز شد. از آنجایی که اصلاحات قابل توجه و نیازمند آموزش متخصصان نیز بود، می توان گفت که مرحله اول این اصلاحات را در سال ۲۰۲۲، به پایان رسانده ایم. از اول فوریه ۲۰۲۳ این برنامه در بخش های مختلف بطور کامل فعال می شود . اساسأ هدف این برنامه، به مفهوم جایگزینی انحصار با رقابت است . اول از همه به مصرف کننده این فرصت داده می شود که به طور مستقل تامین کننده خود را انتخاب کند .یعنی مصرف کننده این امکان را دارد که تامین کننده ای را انتخاب کند که به صورت قراردادی برق او را تامین کند. ‌ در مورد مصرف کنندگان تجاری حتی می توان در بخش عمده فروشی بازار به طور مستقل عمل کرد و مستقیما از تولید کننده برق خریداری کرد.

باغرامیان همچنین خاطرنشان کرد: در نتیجه افزایش ظرفیت خطوط انتقال برق از ارمنستان به ایران و گرجستان و راه اندازی بازار مشترک انرژی اوراسیا فرصت های فراوانی برای شرکت های تولید کننده برق ارمنستان جهت توسعه بازار انرژی و صادرات به کشورهای همسایه، ایجاد می شود .
وی سپس‌ افزود ازاول فوریه ۲۰۲۳ حدود ۲۰ درصد از کل مصرف ارمنسنان، یعنی ۱.۲ میلیارد کیلووات ساعت از بازار آزاد تامین خواهد شد
.
در ادامه جلسه دولت، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز در این مورد خاطر نشان کرد : ویژگی مهم در اینجا این است که با تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات خدمات عمومی برای تامین برق مصرفی، اکنون هر نهادی می تواند با تولید کننده به توافق برسد و از نظر تعیین قیمت نیز، کمیسیون تنظیم مقررات خدمات عمومی هیچگونه دخالتی در این امر نخواهد داشت.
در پایان پاشینیان افزود: فکر می کنم با نتایج بدست آمده، باید گفت که در این بخش، اصلاحات اساسی مهم و عمیقی صورت گرفته است و من آن را بسیار مهم می دانم و متقاعد شده ام که این اصلاحات کمک زیادی برای تحقق هدف ما، یعنی رشد اقتصادی حداقل ۷ درصد در سال ۲۰۲۳ خواهد کرد .

اشتراک گذاری