۱۱:۵۹ ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
609 بازدید
پ
دسته‌ها

دو مزیت توسعه تعاملات تجاری با ارمنستان

 

هرویک یاریجانیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان :

کشوری مانند ارمنستان می‌تواند به کریدوری برای خروج کالاهای ایرانی به سمت بازارهای اوراسیا و CIS تبدیل شود. ضمن آنکه افزایش این پیمان‌های منطقه‌ای، به حرفه‌ای‌تر شدن رفتار تجار ایرانی نیز کمک می‌کند و به تعبیر دیگر، دامنه ارتباطات بازرگانان گسترده‌تر می‌شود. چرا که پیش از این عمده تجارت بازرگانان ایرانی معطوف به کشورهایی نظیر عراق و افغانستان بود و اکنون هر چه بر تعداد شرکای تجاری کشور افزوده شود، آشنایی با سایر فرهنگ‌ها و متعاقب‌ آن همکاری‌های تجاری و اقتصادی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مقرر شده است که یک شهرک صنعتی مرزی در ارمنستان ایجاد شود و کارخانه‌های ایرانی طبق قوانین ایران در این شهرک به تولید کالا بپردازند. یکی از نتایج مهم این همکاری مشترک آن است که کالاهای ایرانی از لحاظ لجستیکی به بازارهای هدف نزدیک‌تر می‌شود. برای مثال، در شرایط عادی شاید برای کشوری نظیر گرجستان خرید کالا از ایران جذابیتی نداشته باشد؛ اما اگر این کالاها در ارمنستان تولید شود با گرجستان 250 کیلومتر فاصله داشته و این کالاها هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ کیفیت برای عرضه در بازار گرجستان جذابیت پیدا خواهد کرد. در واقع اگر ایجاد این شهرک‌های صنعتی تحقق پیدا کند، پیشرفت بسیاری در توسعه تجارت کشور رخ خواهد داد.

ایجاد این شهرک به همکاری طرف مقابل نیز بستگی دارد. ارمنستان زمینی را که قرار بود سال گذشته به این امر اختصاص دهد، تاکنون مشخص نکرده است. البته آنها در نشست‌های اخیر قول مساعد داده‌اند که در‌‌ آینده‌ای نزدیک نسبت به تعیین این محل اقدام کنند تا پس از آن، سازوکار ایجاد این شهرک توسط شرکت شهرک‌های صنعتی ایران طراحی شود. بر اساس توافقات، چند کالا از جمله دارو و تجهزات پزشکی و مواد غذایی در اولویت تولید در این شهرک قرار دارد.

اشتراک گذاری