۱۲:۰۳ ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
1,026 بازدید
پ
دسته‌ها

حیدری با اشاره به تأکیدات رهبری: ایران و ارمنستان اجازه دخالت کشورهای ثالث در انسداد مرز دو کشور را نمی‌دهند

 

رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است مرز میان جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان مرزی کاملا تفکیک شده و امن بوده و دو کشور اجازه دخالت و توصیه از سوی کشورهای ثالث در خصوص این مرز را نخواهند داد.شهریار حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برخی شیطنت ها در انسداد مرز میان ایران و ارمنستان، گفت: طبق تأکید فرمایش رهبر معظم انقلاب در دیدار با اردوغان و پوتین، جمهوری اسلامی ایران اجازه انسداد مرزهای دو کشور را نخواهد داد.
نماینده مردم قصرشیرین و سرپلذهاب در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مرزهای طولانی جمهوری اسلامی ایران به لحاظ زمینی و دریایی با 15 کشور، عنوان کرد: در این میان جمهوری اسلامی 47 کیلومتر مرز مشترک با ارمنستان دارد که کشوری دوست بوده و برادر دیرینه ما در همسایگی است.
وی در ادامه با اشاره به موقعیت استراتژیک ارمنستان در منطقه قفقاز، اظهار کرد: این موضوع باعث شده حواشی زیادی برای ارمنستان ایجاد شود که یکی از آنها مناقشه قره باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود که با درگیری نظامی پایان یافت اما مشکل باید به صورت جدی و اساسی از طریق دیپلماسی سیاسی برطرف شود.
حیدری بر همین اساس تصریح کرد: در این راستا، عقیده جمهوری اسلامی ایران همواره بر این بوده و به هر دو کشور نیز تأکید کرده که موضوع خود را از طریق راهکار سیاسی حل و فصل کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از سوی دیگر برخی کشورهای فرامنطقه ای به دنبال ایجاد کریدوری میان ارمنستان و نخجوان بودند که ایران را به حاشیه برانند اما ارمنستان و جمهوری اسلامی بر حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه تأکید دارند.
وی در ادامه همچنین بر تأکید امام خامنه ای بر حفظ تمامیت ارضی کشورها به خصوص در شمال کشور، یادآور شد: ما 47 کیلومتر مرز مشترک با ارمنستان داشته که بخشی از آن مرز رودخانه ای ارس است و اجازه هیچگونه آسیب به این مرزها را نمی دهیم.
رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان در پایان با بیان اینکه مرز جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان مرزی کاملا تفکیک شده است، خاطرنشان کرد: همچنین مرز دو کشور کاملا امن بوده و ضمن اینکه دو طرف در تأمین امنیت آن کوشا هستند، از هرگونه تردد غیرقانونی و تجاوز مرزی جلوگیری می کنند و نیازی به هیچگونه توصیه کشور ثالث مثل ترکیه نداریم.

اشتراک گذاری