۰۳:۱۸ ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
1,095 بازدید
پ
دسته‌ها

تجهیز ارمنستان، به سامانه‌های ارتباط ماهواره‌‌ای نظامی

ارمنستان در گامی رو به جلو از استفاده از سامانه‌های ارتباطی ماهواره ای نظامی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌المل خبرگزاری فارس، پارلمان ارمنستان روز سه شنبه توافقنامه استفاده از سامانه‌های ارتباط ماهواره‌ای نظامی را مورد بحث قرار داد که بر اساس آن این کشور به زودی از سامانه‌های ارتباطی ماهواره‌ای نظامی مشترک استفاده خواهد کرد.
به نوشته خبرگزاری «آرمن پرس»، «آرمن سرکیسیان» معاون وزیر دفاع این کشور پیش نویس تصویب این توافقنامه را در جلسه روز پارلمان ارائه کرد. بر اساس این پیش نویس، ارمنستان به ابتکار استفاده مشترک از سامانه های ارتباطی ماهواره‌ای نظامی که در جلسه ژوئن ۲۰۱۸ شورای وزیران دفاع کشورهای مستقل مشترک المنافع در روسیه امضا شد، با هدف ایجاد یک سیستم یکپارچه ارتباطات ماهواره ای نظامی می‌پیوندد.
استفاده و ارتقا بیشتر سامانه‌های ارتباط ماهواره‌ای نظامی به منظور افزایش قابلیت اطمینان مدیریت نیروهای مسلح دولت‌های طرف این موافقتنامه و سازماندهی پیوندهای تعامل بین آنها انجام می‌شود.
این قرارداد توسط ارمنستان، روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان امضا شده است اما اوکراین، ازبکستان، ترکمنستان، مولداوی و جمهوری آذربایجان این قرارداد را امضا نکردند.
تاکنون جمهوری آذربایجان، همسایه پرتنش با ارمنستان که سابقه دو جنگ با این کشور را دارد واکنشی در این زمننه از خود نشان نداده است.
ماهواره‌های نظامی قابلیت تصویر برداری، جاسوسی، ارتباطات، هشدار سریع، هواشناسی نظامی را به کاربران خود می‌دهد. استفاده گسترده از ماهواره‌ها در عملیات نظامی در جنگ‌های منطقه نیز بسیار رواج پیدا کرده است به طوریکه در حمله سال ۲۰۰۴ آمریکا در عراق، بیش از ۵۰ درصد تجهیزات و مهمات هدایت ماهواره‌ای بودند. آمریکا، روسیه و چین از جمله دارندگان ماهواره‌های نظامی در مدار زمین هستند.
چندی قبل نیز نخستین ماهواره جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.
ماهواره «نور» به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره بر سه مرحله‌ای «قاصد» از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.این اقدام دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران اسلامی محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری