۰۲:۳۳ ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
389 بازدید
پ
دسته‌ها

برای اولین بار، شرکت مسئولین کشورهای ارمنستان، گرجستان و آذربایجان در پنل بررسی مسائل قفقاز جنوبی

پاشینیان، غاریباشویلی و علی اف، مسئولین کشورهای ارمنستان، گرجستان و آذربایجان در پنل بررسی مسائل مربوط به امنیت قفقاز جنوبی، در بخشی از اجلاس جهانی شورای امنیت در مونیخ شرکت نموده و نقطه نظرات خودرا بیان نموده اند.
در این نشست علی اف مدعی شد که منطقه ایی به نام قره باغ کوهستانی وجود نداشته ودیگر نباید از آن استفاده کرد، پاشینیان اعلام کرد، در اعلامیه ۹نوامبر ۲۰۲۰، عبارت قره باغ کوهستانی ثبت شده و پای این اعلامیه امضاهایی وجود دارند. آنجا همچنین عبارت گذرگاه لاچین نیز درج شده و نوشته شده که نباید تحت حاکمیت آذربایجان باشد.
علی اف همچنین مدعی شد که گذرگاه لاچین تحت محاصره نمیباشد، پاشینیان در پاسخ یادآوری نمود که چگونه به اصطلاح فعالین محيط زيست آذربایجانی، هنگامیکه کودکان آرتساخ با اتوبوس از ارمنستان به منازل خود برمیگشتند، وارد اتوبوس شده ورعب و وحشت ایجاد کرده اند.
در ادامه علی اف اعلام کرد که ارمنستان ۶۵مسجد، از ۶۷مسجد موجود در قره باغ کوهستانی را تخریب کرده است، پاشینیان در جواب گفت: تصور می‌شود آذربایجان تمایل دارد به این مناقشه رنگ وبوی مذهبی بدهد، این پافشاری برای کشور ما که مسلمانان نیز در آن زندگی و مسجد فعال در آن وجود دارد، از پایه بی اساس است.
پاشینیان سپس در مورد این نشست سه جانبه افزود: اشاره کردم که این یک نشست تاریخی است، اما ما برای چه هدفی از آن استفاده می کنیم، برای نفرت پراکنی در منطقه ما؟ یا برای تبلیغ صلح. فکر می‌کنم این موقعیت را باید برای گسترش صلح مورد استفاده قرار دهیم. هدف ما چیست، دشمنی را عمیقتر کنیم، یا اعتمادی که به ماشده را ازدست بدهیم. افتخار میکنم که دولت ما، حتی پس از جنگ خانمانسوز، انتخاباتی آزاد ورقابتی برگزار نمود. حل مسائل با دموکراسی، شفافیت، گفتمان و احترام به تمامی کشورهای منطقه ما، میسر است .

اشتراک گذاری