۱۱:۰۶ ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
1,076 بازدید
پ
دسته‌ها

ایجاد شهرک صنعتی مرزی با عراق و ارمنستان برای افزایش و تسهیل صادرات

 

یکی از موضوعاتی که در دولت گذشته آغاز اما در نیمه راه رها شد ایجاد شهرک صنعتی مرزی بود.

روزنامه ایران: قرار بر این بود که ایران با برخی از کشورهای همسایه خود شهرک صنعتی مرزی مشترک داشته باشد تا ضمن تولید مشترک بتوان صادرات کالا را با شرایط سهل‌تر و کم هزینه‌تر دنبال کرد. حال در دولت سیزدهم موضوع یاد شده در دستور کار قرار گرفته و بنا شده مذاکرات برای ایجاد شهرک صنعتی مرزی با ارمنستان و عراق به‌صورت جدی دنبال شود.در این باره با علی رسولیان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

✓ایجاد شهرک‌های مرزی در دولت سیزدهم دنبال خواهد شد؟

بله؛ ایجاد شهرک‌های مرزی با جدیت در دولت سیزدهم در حال پیگیری است، یکی از کشورهایی که ایجاد شهرک صنعتی مرزی با آن در دستور کار قرار گرفته، عراق است. کشور دیگری که شهرک صنعتی مرزی با آن خواهیم داشت، ارمنستان است. طی سفری که وزیر صنعت، معدن و تجارت به ارمنستان داشت ایجاد شهرک صنعتی از محورهایی بود که دو طرف خواهان آن بودند. ایجاد شهرک صنعتی نیازمند چهارچوب همکاری مشخص است. قانون مشخصی در ایجاد شهرک‌های صنعتی مرزی وجود ندارد، اما خوشبختانه مصوبه دولت وجود دارد که در راستای آن مجوز ایجاد شهرک صنعتی مرزی به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی داده شده است. قرار بوده با ترکیه شهرک صنعتی مرزی داشته باشیم اما به دلایلی این مهم محقق نشد، در این میان با عراق و ارمنستان آمادگی وجود دارد که شهرک صنعتی مشترک ایجاد شود.بر این اساس با مشخص شدن چهارچوب همکاری می‌توان، مجوزهای لازم در مورد انرژی، ورود و خروج کالا و…. را اخذ کرد. از این‌رو بزودی مذاکرات برای ایجاد شهرک صنعتی مرزی با ارمنستان آغاز خواهد شد چرا که کلیات این امر توافق شده است.

✓ ایجاد شهرک صنعتی مرزی تا چه حد می‌تواند روابط اقتصادی را بهبود ببخشد؟

مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه بسیار بهبود یافته است، لذا ایجاد شهرک صنعتی مرزی کمک می‌کند که روابط اقتصادی ایران، تقویت و پایدار شود. ما ظرفیت‌های تولیدی خوبی در کشور داریم و خیلی از کشورهای همسایه به کالاهای ایرانی نیاز دارند، به همین جهت شهرک صنعتی مرزی کمک خواهد کرد که با کاهش بوروکراسی‌ها و هزینه‌ها، میزان صادرات کالا را افزایش دهیم. می‌توان بخشی از تولید کشور را در شهرک‌های صنعتی مرزی مستقر کرد. کالاهایی را که ایران به آن نیاز دارد نیز می‌توان به این شکل تأمین کرد. در شهرک‌های صنعتی مرزی به‌دنبال منافع یکطرفه نیستیم بلکه منافع مشترک اهمیت دارد.

اشتراک گذاری