۰۱:۴۹ ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
612 بازدید
پ
دسته‌ها

ارمنستان خواهان واکنش جامعه جهانی به درگیری های مرزی این کشور شد

در پی بروز درگیری های جدید میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، نخست وزیر ارمنستان در گفت و گو با وزیر امور خارجه آمریکا خواهان واکنش متناسب جامعه جهانی به تحولات اخیر شد.

به گزارش ایرنا، تارنمای خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از بیانیه دولت ارمنستان نوشت که در پی درگیری های مرزی نیمه شب گذشته میان نیروهای نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست وزیر با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی گفت و گو کرد.

طبق این بیانیه، پاشینیان با بیان جزئیات حمله نیروهای جمهوری آذربایجان به خاک ارمنستان به وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که ایروان تصمیم گرفته از روسیه درخواست کند تا به معاهده دوستی، همکاری و مساعدت دوجانبه و (قطعنامه های) شورای امنیت عمل کند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی پاسخی در خور به تحولات شب گذشته دهد. به نوشته این خبرگزاری روس، نخست وزیر ارمنستان در این زمینه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز تلفنی گفت و گو کرده است.

خبرگزاری رویترز هم با اشاره به این مکالمه تلفنی، نوشت: بلینکن نیز در گفت و گو با پاشینیان ضمن ابراز نگرانی عمیق در مورد بروز درگیری در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان با بیان اینکه مناقشه (میان باکو و ایروان) راه حل نظامی ندارد، خواهان پایان فوری خصومت ها شد.

واکنش رئیس کمیته روابط خارجی سنا: آمریکا کمک های امنیتی به جمهوری آدربایجان را پایان دهد

تارنمای خبرگزاری ارمنستانی آرمن پرس نیز نوشت که باب منندز سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا “حمله نیروهای جمهوری آذربایجان به شهرهای ارمنستان” را محکوم و توییت کرد: به شدت نگران گزارش حملات (جمهوری آذربایجان) به قلمرو ارمنستان هستم. گلوله باران شهرهای ارمنستان و غیرنظامیان بی گناه غیرقانونی و غیرقابل قبول است. آمریکا باید تمامی کمک های امنیتی به (جمهوری) آذربایجان را هم اکنون پایان دهد.

به نوشته آرمن پرس، آدام شیف، دیوید والادو، فرانک پالون و جکی اسپیر دیگر اعضای کنگره بودند که حملات دیشب را محکوم کردند.

وزارت دفاع ارمنستان: سران جمهوری آذربایجان مسئول اوضاع فعلی هستند

به نوشته آرمن پرس، وزارت دفاع ارمنستان نیز در بیانیه ای خبر داد که اوضاع در مناطق مرزی تا ساعت ۵ بامداد به وقت محلی تغییری نکرده و تیراندازی های شدید که “در نتیجه تحریکات گسترده طرف آذربایجانی آغاز شده”، کماکان ادامه داشته و نیروهای این کشور واکنش متناسبی به آن داده اند.

به ادعای وزارت دفاع ارمنستان، ارتش جمهوری آذربایجان با توپ، خمپاره، پهپاد و جنگ افزارهای سنگین به سوی شهرها و مناطق مسکونی کاپان، گوریس، ایشخاناساز، آرتانیش، سوتک و واردنیس شلیک کرده و زیرساخت های نظامی و غیرنظامی را توامان هدف قرار داده است.

وزارت دفاع ایروان با اعلام وقوع تلفات در میان طرف ارمنستانی، سران نظامی و سیاسی جمهوری آذربایجان را مسئول اوضاع فعلی و تحولات آتی دانست.

اشتراک گذاری