۰۱:۳۲ ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
473 بازدید
پ
دسته‌ها

ارتقای ارمنستان در شاخص اکوسیستم جهانی استارت‌آپ‌ها

بر اساس گزارش سالانه‌ی شاخص اکوسیستم جهانی استارت‌آپ‌ها در سال 2022، ارمنستان با پنج پله صعود نسبت به سال گذشته، در بین 100 کشور در رتبه شصت جهان قرار گرفته است.

🔺در این گزارش ارمنستان بالاترین رتبه‌ی کشوری و ایروان بالاترین رتبه‌ی شهری را در منطقه‌ی قفقاز کسب کرده‌اند.
با توجه به این‌که ایروان تنها شهر رتبه‌بندی‌شده در ارمنستان است، رتبه‌ی این کشور همان رتبه‌ی پایتخت محسوب می‌ شود.
🔺ایروان با جهشی که در سال 2022 داشته، توانسته خود را در جمع 250 شهر برتر جهان جای دهد. این شهر در سال 2022 با 38 پله جهش به رتبه‌ی 244 جهانی دست یافت و روند کاهشی سال 2021 را معکوس کرد.
این جهش، ایروان را در اروپای شرقی در رتبه‌ی 19 قرار داد، در حالی که در سال 2021 در این منطقه در رتبه‌ی 29 بود. ایروان در منطقه‌ی قفقاز دارای بالاترین رتبه با حاشیه امن است. امتیاز این شهر بیش از دو برابر امتیاز تفلیس و بیش از سه برابر امتیاز باکو است.

اکوسیستم ارمنستان به عنوان کشوری محصور در خشکی با دسترسی محدود به مرزهای زمینی انعطاف خوبی از خود نشان داده است. دولت ارمنستان با درک این‌که نوآوری برای آینده‌ی این کشور حیاتی است، منابع مناسبی به رشد این اکوسیستم تخصیص داده است. بدین ترتیب، بخش فناوری این کشور در سال 2021 شکوفا شد و متعاقب آن سرمایه‌گذاری‌های جدید در این حوزه به رشد آن انجامید.
سرمایه‌گذاری‌های انجام‌گرفته در مهم‌ترین حوزه‌ی کارآفرینی این کشور یعنی ویرایش عکس و نقاشی (پیکس‌آرت – PicsArt) اخیراً به یک میلیارد دلار رسیده است. به‌طور کلی، ارمنستان در حوزه‌ی استارت‌آپ‌ها از نظر کارآفرینی و توسعه‌ی فناوری شاهد رشد بوده است و شرکت‌هایی از این کشور برای طراحی فناوری‌های آموزشی مورد تحسین قرار گرفته‌اند.
استارت‌آپ‌های ارمنستانی به دلیل کوچک‌بودن بازار این کشور از همان ابتدا برای هدف قرار دادن بازار جهانی ساخته شده‌اند.
ارمنستان با تنها 3 میلیون نفر جمعیت، دارای استعدادهای فنی قابل توجه است. یکی از دلایل این موضوع، حمایت دولت ارمنستان از استارت‌آپ‌های فناوری به‌شیوه‌های مختلف همچون ارائه‌ی مشوق‌های مالیاتی است.
ارمنستان برای حمایت از سرمایه گذاری خارجی در سال‌های اخیر در چارچوب قانون سرمایه‌گذاری خارجی، مشوق‌هایی از جمله ایجاد مناطق آزاد اقتصادی و اعطای مالکیت کامل را ایجاد نموده است.

اشتراک گذاری