۱۱:۵۶ ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
305 بازدید
پ
دسته‌ها

اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان: رد ادعای آمریکا از سوی ارمنستان/ هنوز اختلاف زیادی با باکو داریم.

 

تهران – ایرنا – با وجود ادعای آمریکا مبنی بر پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان با ایفای نقش این کشور، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، گفت که همچنان “اختلاف زیادی” در تنظیم پیش نویس توافقنامه صلح ارمنستان و آذربایجان و مواضع طرفین وجود دارد.

به گزارش ایرنا ، تارنمای رادیو اروپای آزاد روز جمعه به نقل از مصاحبه اختصاصی پاشینیان با سرویس ارمنی این رسانه نوشت که تفاوت های اساسی با جمهوری آذربایجان نه تنها مربوط به قره باغ، بلکه شامل ضمانت های ارضی و امنیتی نیز می شود.
نخست وزیر ارمنستان گفت: هنوز نمی‌توانیم در پیش‌ نویس توافقنامه صلح بر سر عبارتی که به ما اطمینان دهد (جمهوری) آذربایجان ۲۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت ارمنستان را به رسمیت می‌شناسد، به توافق برسیم.
پاشینیان که در جریان سفر رسمی ۲ روزه به جمهوری چک با این رادیو گفت و گو کرده است، همچنین بر لزوم ارائه تضمین تاکید کرد، چرا که به گفته وی “امکان تفسیر واضح ترین توافق ها نیز وجود دارد. ”
برغم خوش بینی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه “با حسن نیت، انعطاف و سازش بیشتر، توافق در دسترس است”، پاشینیان پیشرفت مذاکرات اخیر وزیران امور خارجه دو همسایه را حداقلی ارزیابی کرد.
او گفت: در حالی که قبلاً اختلاف طرفین یک هزار متر بود، الان ۹۹۰ متر است. پیشرفتی به دست آمده ولی هنوز تفاوت زیادی وجود دارد.
پاشینیان در این مصاحبه همچنین بر موضع ارمنستان مبنی بر تعیین موضوع حقوق و امنیت ارامنه قره باغ از طریق گفتگوی مستقیم میان باکو و استپاناکرت به همراه مشارکت بین المللی، پافشاری کرد.
وی با بیان اینکه ایروان و باکو در مورد چگونگی رسیدگی به حقوق ارامنه قره باغ کوهستانی تفاسیر متفاوتی دارند، گفت: در غیر این صورت، این موضوع و دستور کار به سادگی می تواند توسط (جمهوری) آذربایجان به فراموشی سپرده شود.
نخست وزیر ارمنستان همچنین گفت که باید سازوکارهای بین المللی و محلی در مواردی مانند خروج نیروها و ایجاد منطقه غیرنظامی اعمال شود.

پاشینیان با رد وجود پیش نویس های “غربی” و “روسی” برای مذاکرات صلح، افزود که می توان رایزنی هایی که در واشنگتن آغاز شد را در مسکو ادامه داد.

اشتراک گذاری