۱۲:۲۴ ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
165 بازدید
پ
دسته‌ها

اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان: ارمنستان: واردات گاز طبیعی از ایران افزایش می‌یابد

 

تهران- ایرنا- وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان روز سه شنبه خبر داد که ایروان واردات گاز طبیعی از ایران را افزایش می‌دهد.

به گزارش ايرنا، تارنمای خبری ارمنستانی “نیوز”، گِنِل سانوسیان اعلام کرد که این جمهوری سالانه ۳۶۵ میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد کرده و به نسبت یک به سه به ایران برق تهاتر می کند.
وی در حاشیه کنفرانس “امروز و فردای بخش انرژی ارمنستان” به خبرنگاران گفت که دو کشور قرارداد مذکور را تا سال ۲۰۳۰ تمدید کرده اند.
سانوسیان با اشاره به اینکه از تمام ظرفیت خط لوله موجود انتقال گاز طبیعی ایران به ارمنستان بهره برداری نمی شود، افزود: با این قرارداد، فرصتی وجود دارد تا واردات گاز طبیعی از ایران را افزایش دهیم. معتقدم که در سال های آتی چنین خواهد شد.

اواخر مرداد امسال، قراردادی مبنی بر افزایش حجم صادرات گاز ایران به ارمنستان بین مقام‌ های دو کشور امضا شد که براساس آن ضریب تهاتر گاز با برق نیز به نفع شرکت ملی گاز ایران اصلاح و مدت قرارداد تا سال ۲۰۳۰ تمدید شد.

صادرات گاز ایران به ارمنستان در چارچوب قرارداد تهاتر انرژی میان دو کشور انجام می‌شود و مذاکرات هیات‌ های کارشناسی دو کشور بر موضوع دوره قرارداد، حجم صادرات و ضریب تبادل برق و گاز متمرکز بوده است.

خط لوله صادرات گاز ایران به ارمنستان ظرفیت انتقال سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را به ارمنستان دارد که طی دوره بهره ‌برداری، فقط از حدود یک‌ سوم ظرفیت این خط استفاده می‌شده است.

اشتراک گذاری