11:49 2024/06/28
63 بازدید
پ
دسته‌ها

سفر معاون بلینکن، در امور اروپا و اوراسیا، به باکو

 

به گزارش 1in.am، جیمز اوبراین، معاون اروپا و اوراسیای، وزیر امورخارجه ایالات متحده، روز جمعه در باکو بارئیس جمهور و وزیرامورخارجه آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.
اوبراین، پس از این دیدارها درجمع خبرنگاران گفت:
– در دیدارهای انجام گرفته در باکو، شرایط منطقه، همکاریها، همچنین تحولات چندسال اخیر مورد بررسی قرار گرفته است.
– ایالات متحده ارمنستان و آذربایجان را دعوت کرده تا در اجلاس آتی سران ناتو در واشنگتن شرکت کنند.

– اوبراین، در مورد چشم انداز مسیرهای ارتباطی منطقه و همکاریهای موجوداعلام نمود:
درحال حاضر همکاریهای باکو-واشنگتن برقرار می باشند، اما امیدواریم بیش از این انجام گیرد. اینک با از میان برداشتن تهدیداتی که از آنسوی منطقه می آیند، و با ایجاد صلح و امنیت، همچنین ایجاد اعتماد درمنطقه، درحال حرکت به پیش هستیم. فکر می کنم فعالیت برروی ایجاد مسیر کریدوری که از گرجستان می گذرد و می تواند از ارمنستان نیز بگذرد، اقدام مهمی خواهد بود.

اوبراین، در مورد اعتراض و اتهامات باکو به خریدهای تسلیحاتی ارمنستان از فرانسه گفت:
شنیده ایم که ارمنستان تسلیحاتی از فرانسه خریداری نموده. هرکشوری حق دفاع از خود را دارد.ما شاهد آنیم، که آذربایجان نیز اینچنین می کند. این نشانه وجود عدم اعتماد است، که قابل درک می باشد، زیرا ۳۰سال درگیری وجود داشته است.

اوبراین در بخش دیگری از گفتگو، با اعلام اینکه واشنگتن آماده برگزاری دیدار وزرای امور خارجه ارمنستان و آذربایجان می باشد، افزوده:
صحبت از این مسئله است، که چه امری برای دوطرف مناسب خواهد بود، امیدوارم وزرای امور خارجه امکان دیدار هرچه زودتر را خواهند داشت. اگر این دیدار در واشنگتن صورت پذیرد، صرف نظر از اینکه چه نقشی درآن بازی می کنیم، از آن اسقبال خواهیم کرد. درعین حال مسیرهای متعددی وجود دارد، و هردو طرف نیز تماسهای پرثمری را حفظ می کنند. ما دراین روند، بعنوان یک دوست شرکت می کنیم.

اشتراک گذاری