۱۱:۴۸ ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
143 بازدید
پ
دسته‌ها

اسناد جدید، در مورد کشتار ارمنیان در دوران ترکیه عثمانی

 

– اسناد مربوط به اواخر قرن ۱۹میلادی
در ایتالیا بدست آمده اند.

به گزارش آرمن پرس، خانم زووینار هامبارسومیان، سفیر فوق العاده و تام الاختیار ارمنستان در ایتالیا، اخیرا اسنادی در مورد کشتار ارمنیان و دیگر مسیحیان در ترکیه عثمانی، مربوط به اواخر قرن ۱۹ میلادی را به موزه نسل‌کشی ارمنیان در ایروان سپرده است.
این اسناد که به تازگی در ایتالیا کشف شده اند واقعیت های آن دوران را با جزئیات مربوطه شرح داده اند.
کارشناسان موزه نسل کشی ارمنیان با همکاری محققین ایتالیایی درحال حاضر، مشغول آماده کردن این اسناد، جهت انتشار می باشند.
سفیر ارمنستان در ایتالیا در گفتگو با آرمن پرس در این مورد گفت:
ماموریت دیپلماتیک خود را در ایتالیا تازه شروع کرده بودم که روزی تلال خرائیس، روزنامه نگار عرب اهل لبنان و دوست ارمنیان و ارمنستان، نزد من آمد و این آرشیو را به من داد، وی ساکن شهر کوچک اوریلو رومانو در استان لاتزیوی ایتالیا می باشد. در این شهر بنای استادی به نام سالواتور گالگانو روزی در حین تعمیرات یکی از دیرهای این شهر، از داخل دیوار این دیر، کیسه ای پیدا کرده که این اسناد در آن یافت شده اند، این اسناد به پدر سالواتوره لیلی از روحانیون فرانتسیسکا تعلق داشته است.
به گفته سفیر ارمنستان در ایتالیا، پدر سالواتوره در اواخر قرن ۱۹ به شهر ماراش (که آنزمان ارمنی نشین بوده) در ترکیه عثمانی فرستاده شده و در آنجا شاهد کشتار ارمنیان در دوران سلطان عبدالحمید بوده است. سفیر ارمنستان همچنین گفت، پدر سالواتوره شواهد بسیاری درمورد کشتار ارمنیان ودیگر مسیحیان طی سالهای ۱۸۹۴-۱۸۹۵، در زمان حکومت سلطان عبدالحمید، به جای گذاشته است.
سفیر ارمنستان سپس افزود:
پدر سالواتور در سال ۱۸۹۵ به همراهی هفت روحانی ارمنی دیگر، که نخواستند دین خود را تغییر داده و پدر سالواتور را تنها بگذارند، شهید شده است،،، متاسفانه تمامی آنها را با شکنجه به قتل رسانده اند.
سفیر ارمنستان سپس گفت، این اسناد که همگی نسخه اصلی می باشند در دو دفترچه جای گرفته اند .
هامبارسومیان درادامه افزود، که بخشی دیگر از این اسناد را اخیرا دون وینچنسو ماسولو از روحانیون مدرسه دینی شهر کت ایتالیا به وی داده است.
به گفته شوشان خاچاتوریان کارشناس ارشد موزه نسل کشی ارمنیان ایروان، ‌ این اسناد طی ده ها سال جمع اوری شده اند.
خاچاتوریان در ادامه افزود، رهبری عثمانی در طی زمانی طولانی میسیونر های خارجی را به اتهام جاسوسی، تحت پیگیرد قرارداده و مورد آزار و شکنجه قرار میداد، که یکی از این روحانیون پدر سالواتوره بوده، که نامه ای برای پاپ روم ارسال نموده که در آن تمام ماجراهایی را که علیه ارمنیان و دیگر مسیحیان از طرف رهبری عثمانی انجام گرفته را شرح داده، همچنین اعلام نموده که تمامی اتهامات علیه وی کذب می باشند.
به گفته کارشناسان موزه نسل کشی ارمنیان در ارمنستان، این اسناد تازه کشف شده که از اهمیت خاصی برخوردار بوده و اطلاعات جدیدی از کشتارهای دوران سلطان عبدالحمید ارائه میدهند در حال بررسی همه جانبه می باشند.

 

اشتراک گذاری