۱۲:۵۶ ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
291 بازدید
پ
دسته‌ها

پاشینیان وقوع جنگ جدید بین ارمنستان و جمهوری باکو را ” محتمل” دانست.

 

تهران- ایرنا- نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، باکو را به «نسل‌کشی» در قره‌باغ متهم کرد و گفت که جنگ جدید با جمهوری باکو «بسیار محتمل» است.

پاشینیان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه که جمعه منتشر شد، اظهار کرد: تا زمانی که پیمان صلح امضا و به تصویب پارلمان‌های دو کشور نرسد وقوع یک جنگ (جدید با جمهوری باکو ) بسیار محتمل است.

پس از آنکه باکو در اوایل ماه ژوئیه گذرگاه لاچین میان قره‌باغ و ارمنستان را موقتا مسدود کرد، تنش‌ها میان دو کشور دوباره اوج گرفت.
مسدود شدن این گذرگاه نگرانی‌هایی درباره بروز بحران انسانی در قره‌باغ که با کمبود مواد غذایی، دارو و برق مواجه است، ایجاد کرد.

پاشینیان با اشاره به بحران قره‌باغ گفت: ما از آماده شدن برای وقوع نسل‌کشی حرف نمی‌زنیم بلکه از جریان داشتن فرایند نسل‌کشی سخن می‌گوییم.
تاکنون چندین دور مذاکره میان باکو و ایروان به میزبانی روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا انجام شده اما پیشرفت قابل توجهی نداشته است.
پاشینیان از غرب و روسیه خواست فشار بر باکو را افزایش داده تا محاصره قره‌باغ را لغو کند.
وی افزود: منطق برخی محافل غربی این است که روسیه به همه انتظاراتی که داریم عمل نمی‌کند. از سوی دیگر، روسیه هم درباره غرب همین را به ما می‌گوید.

نخست وزیر ارمنستان، باکو را به دنبال کردن «سیاست پاکسازی نژادی» متهم کرد و گفت که مذاکرات دو کشور به دلیل «لفاظی تهاجمی و ادامه‌دار و نفرت‌پراکنی جمهوری آذربایجان علیه ارمنی‌ها» با مشکل مواجه شده است.
پاشینیان تاکید کرد که «حاکمیت، تمامیت ارضی و حقوق و امنیت ارمنی‌های قره‌باغ خطوط قرمز» ایروان در مذاکرات با باکو هستند.
وی افزود: مورد ارمنستان دشوار است زیرا جمهوری آذربایجان منافع ما در روند مذاکرات را تعرض به تمامیت ارضی خود تعبیر و تفسیر می‌کند.

ارمنستان و جمهوری باکو تاکنون دو بار با یکدیگر جنگ کرده‌اند. پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش‌بسی به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش خود را برای برقراری آتش‌بس بین طرفین آغاز کردند ولی آتش‌بس بین دو طرف بارها نقض شده است.

اشتراک گذاری