۰۱:۳۶ ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
296 بازدید
پ
دسته‌ها

تولدی دوباره برای «بلدیه طهران» بعد از گذشت ۱۰۰ سال

 

روابط عمومی
اتاق بازرگانی ایران وارمنستان

خبرگزاری ایرنا، طی مطلبی به موضوع ساختمان بلدیه طهران، پرداخته و شرح مختصری از تاریخچه این بنا و توضیحاتی در مورد بازسازی بنای تاریخی مورد اشاره ارائه نموده است.
روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران وارمنستان با استفاده از این مطلب و با افزودن زندگی نامه اولین شهردار پایتحت، که شخصیتی ارمنی بنام گاسپار ایپگیان بود، گزارشی به شرح زیر آماده نموده است.

به گزارش ایرنا ساختمان بلدیه تهران، که بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۲ شمسی در شمال توپخانه با نمای آجری ساخته شد، فقط ساختمانی برای اداره شهر نبود، بلکه بخشی از تاریخ معاصر پایتخت را رقم زد و حالا قرار است تولدی دیگر داشته باشد، البته پس از گذشت سال‌ها از تخریبش.

قابل ذکر است که عمارت بلدیه یا همان ساختمان شهرداری پایتخت اوایل قرن پیش به دستور شهردار ارمنی تهران (گاسپار ایپگیان)، ساخته شد؛ سالیان سال مرکز اداره شهر بود.
این عمارت در سال ۱۳۴۵ تخریب و پس از مدتی تبدیل به پایانه اتوبوسرانی شد اما نام و یادش همواره در بین اذهان ماند.
کوچه مجاور عمارت تخریب شده بلدیه سال‌هاست که بین مردم به نام «پشت شهرداری» معروف است و از گذشته‌های نه چندان دور محل شناخته شده‌ای برای فروش لوازم صوتی خودرو و همچنین تهیه کنسول‌ها و بازی‌های رایانه‌ای است اما حالا قرار است که دوباره این ساختمان با همان شکل و نمای قبلی خود احیا شود.
مسعود حق لطفی سرپرست سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درمورد این بنای فرهنگی توضیح می دهد: این ساختمان شهرداری در زمان پهلوی تخریب شد و ما به منظور احیای بافت تاریخی تهران در حال اجرای این پروژه هستیم.
او افزود که با توجه به بافت تاریخی محل، شهرداری تهران تصمیم گرفت که این ساختمان را با همان سبک و سیاق و معماری زمان ساخت احیا کند.
به گفته حق لطفی، ۷۲ درصد این پروژه پیشرفت فیزیکی داشته و عمارت بلدیه با ۲ طبقه زیر زمین و ۲ طبقه روی زمین ساخته می شود.
بنابر اظهارات مدیران شهری، عمارت بلدیه طهران قرار است تا تابستان سال آینده افتتاح شود و اتصال متروی میدان امام خمینی به این ساختمان یکی از ویژگی های پروژه مذکور است.

در ادامه مختصری از زندگی نامه گاسپار ایپکیان، اولین شهردار تهران ‌تقدیم می شود.

اشتراک گذاری