۰۱:۲۴ ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
1,195 بازدید
پ
دسته‌ها

مصاحبه آرارات میرزویان، وزیرخارجه ارمنستان، با خبرگزاری هندی ویون

پروژه خلیج فارس – دریای سیاه، اهمیت ویژه ایی برای ارمنستان دارد. نشست کمیسیون دولتی هند و ارمنستان، درتابستان برگزار خواهد شد.

آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان، در مصاحبه با خبرگزاری هندی ویون، اعلام کرد: امسال، مصادف با سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین هند وارمنستان میباشد. گرچه این روابط تنها سی سال سابقه دارند، اما بر همه روشن است که همکاری بین دو ملت تاریخ چند صدساله داشته و این همکاری تبدیل به روابط دوستی و علاقه متقابل گردیده است.
میرزویان در بخش دیگری از این مصاحبه با قدردانی از موضع دولت هند، در حمایت ازحل مناقشه قره باغ، در چارچوب گروه مینسک، گفت: بطور کلی ، ارمنستان ، مواضع متعادل هند در این دوره پرتلاطم، برای ایجاد ثبات در جهان را ارزشمند قلمداد می‌کند. هند، به عنوان کشوری بزرگ وقدرتمند، تکیه گاهی مهم، جهت ثبات جهانی و منطقه ایی بشمار آمده و نقش بزرگی در روابط بین الملل ایفا می‌نماید.
میرزویان در این مصاحبه در خصوص روابط تجاری واقتصادی دوکشور، خواهان توسعه وگسترش این روابط گردیده ودر مورد روابط دفاعی اظهار نموده: وزرای دفاع دو کشور، ارتباط خوبی با هم برقرار و به مرور،همکاری‌ها در بخش صنایع نظامی بین آنان در حال توسعه می‌باشند.
وزیر امورخارجه ارمنستان، سپس تاکید کرد که با توجه به این عوامل، دولت ارمنستان تحکیم روابط با کشور هند بزرگترین دموکراسی جهان، را از اولویت‌های استراتژیک خود قلمداد می‌کند.
درادامه این مصاحبه، میرزویان با اشاره به سفر پاییز سال قبل،وزیر امورخارجه هند به ارمنستان، گفت، که دراین سفر نقشه راه همکاری‌های گسترده تری، بین دو کشور ترسیم شد. وی سپس افزود، قدم بعدی، برگزاری کمیسیون همکاری‌های دو کشور در تابستان آینده، در ارمنستان خواهد بود.
میرزویان در ادامه این مصاحبه ودر پاسخ به سوالی درخصوص کریدور بین المللی شمال-جنوب و آیا ارمنستان به پروژه بندر چابهار می‌پیوندد یا خیر گفت: ما بصورت فعال، چندین طرح مسیرهای ارتباطی را تحت بررسی داریم. این پروژه از اهمیت خاصی برای ارمنستان برخوردار بوده و دراین خصوص مایلیم گفتمان و همکاریهایمان را در چارچوب پروژه مسیر بین المللی شمال-جنوب و بندر چابهار، همچنین مسیر بین المللی خلیج فارس-دریای سیاه توسعه دهیم ودراین خصوص، مذاکرات با دیگر کشورهای همکار را هم ادامه میدهیم.. میرزویان سپس افزود: ارمنستان، ظرفیت هند دراین برنامه و نقش راهبردی آنرا بسیار مهم شمرده و از این نظر، از حضور شرکت‌های هندی در برنامه های زیرساخت‌های ارمنستان استقبال می‌کند.
در ادامه این مصاحبه، میرزویان شرایط حاکم در منطقه را بی ثبات و بحرانی توصیف و با اشاره به جنگی که آذربایجان در سال۲۰۲۰ علیه قره‌باغ کوهستانی به راه انداخت و با یادآوری توافق سه جانبه ۹نوامبر۲۰۲۰، بین ارمنستان، روسیه وآذربایجان، در خصوص آتش بس، اعلام نمود که بسیاری از مسائل هنوز لاینحل مانده اند‌. وی سپس به موارد متعدد نقض آتش بس از سوی آذربایجان، اجرا نکردن مفاد توافقنامه فوق، در مورد آزادی کلیه اسرای جنگی، همچنین نابود کردن میراث تاریخی، مذهبی و فرهنگی ارمنیان، در مناطقی که تحت کنترل حکومت باکو درآمده، اشاره، وافزود: آذربایجان از ورود نمایندگان سازمان یونسکو به منطقه نیز جلوگیری نموده است.

اشتراک گذاری