سخن هئیت رئیسه اتاق مشترک ایران و ارمنستان

ایران و ارمنستان از قرن ها پیش با هم دارای یک تاریخ مشترک بوده اند که این قرابت خود باعث ایجاد تسهیلاتی در زمینه مبادلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی میان دو کشور می گردد. با نگاهی به آمار ها در یک دهه گذشته می توان مشاهده نمود که علاقه مردم ایران و مردم ارمنستان به افزایش مبادلات به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر توریسم هوایی، میان ایران و ارمنستان، می توان به توریسم جاده ای اشاره کرد. هر ساله تعداد زیادی از ایرانیان به کشور ارمنستان سفر می کنند و این سفر ها بیشتر به صورت تور دست جمعی و یا خانوادگی صورت می گیرد. زیبایی های طبیعی که در ارمنستان وجود دارد جذابیت خاصی را برای ایرانیان بوجود آورده و با گذشت زمان عده بیشتری از ایرانیان، ارمنستان را در کشور های انتخابی خود جهت گردشگری قرار می دهند. این علاقه به گردشگری متقابل بوده و از سوی ارمنستان به ایران نیز در حال افزایش است. بسیاری از شهروندان ارمنستان به ویژه آن ها که دارای روابط خویشاوندی با ارمنیان ایران هستند، علاقه زیادی به مسافرت به ایران ابراز می نمایند. علاوه بر این، جذابیت های توریستی ایران نیز به خودی خود یک منبع جذب گردشگر های ارمنی به ایران محسوب می گردد که با تمرکز بر روی آن می توان تعداد این توریست ها را به داخل کشور افزایش داد.

نکته بسیار جالب که در رابطه با ارتباط گردشگری میان ایران و ارمنستان وجود دارد این است که مردم هیچ یک از دو کشور هنگامی که به کشور طرف مقابل مسافرت می کنند احساس غریبگی نمی کنند به گونه ای که این روابط عاطفی می تواند سنگ مایه تحکیم ارتباطات بیشتر و ایجاد روابط اقتصادی پایدار تر قرار گیرد.

به همین ترتیب علاقه به مبادله کالا میان فعالان تجاری و اقتصادی دو کشور نیز به طور ملموسی در حال افزایش است. مشارکت ایرانیان در نمایشگاه هایی که در ارمنستان برگزار می شود و یا بالعکس حاکی از آمادگی بیشتر طرفین برای گسترش ارتباطات اقتصادی می باشد و شرایط به گونه ای است که این دو کشور دوست و همسایه بیش از گذشته می توانند با تکیه بر مزیت های نسبی اقتصادی در زمینه های مختلف وارد مبادله شوند. بدیهی است که تعیین الویت ها و تشخیص زمینه های مبادله نیاز به انجام مطالعات بیشتر دارد اما شواهد نشان دهنده آن است که وجود منافع متقابل و علاقه قلبی دو طرف می تواند هموار کننده راه های دشوار اقتصادی و نزدیک تر شدن مردم این دو کشور گردد.

هم اکنون کشورهای ایران و ارمنستان علاوه بر مشارکت در پروژه های مشترک زیر بنایی مانند پروژه خط سوم انتقال برق به ارمنستان، در ده ها پروژه با اهمیت اقتصادی و بازرگانی در حال فعالیت و تعمیق ارتباطات می باشند. این همکاری ها به سرعت در زمینه های کشاورزی، صنایع غذایی، پزشکی و دارویی، ساختمان، صنعت، بانکداری، فناوری اطلاعات، طلا، جواهر، تولید شیشه، نساجی، توریسم و حمل و نقل نیز در حال گسترش می باشد.

تمرکز بر روی قابلیت های موافقت نامه اوراسیا و عملیاتی نمودن طرح های اقتصادی در قالب های جدید مانند صندوق مشترک تهاتر کالا و صندوق مشترک سرمایه گذاری، افق های جدیدی را در مسیر گسترش فعالیت های اقتصادی و بازرگانی در پیش روی دو کشور گشوده است.

همچنین در زمینه کشاورزی نیز افق های وسیعی برای مبادلات دو جانبه وجود دارد، وجود امکان کشت در ارمنستان در سطح زمین های وسیع و برخورداری از آب و هوای مناسب و رعایت مسائل زیست محیطی مورد توجه بسیاری از سیاست مداران و اقتصاددان ها قرار گرفته است. در شرایط موجود پتانسیل های جدید و افق های روشن می تواند دست مایه بهره برداری برای پیشرفت و ترقی متقابل دو کشور قرار گیرد. هئیت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان افتخار دارد که در مسیر دستیابی اهداف و آمال اقتصادی، تجاری و فرهنگی میان دو کشور گام بر می دارد.

در زمینه های فرهنگی نیز راه مبادله کاملا باز است . با مراجعه به آمارها می توان به علاقه روز افزون انجام تحصیل در ارمنستان از سوی دانشجویان ایرانی اشاره نمود. دانشگاه های ارمنستان با برخورداری از تنوع در رشته های علمی و آکادمیک می توانند به خوبی پذیرای دانشجویان ایرانی باشند به ویژه اینکه خانواده های ایرانی با اعزام فرزندان خود به این کشور از آرامش نسبی خاصی نیز برخوردار می گردند. البته این مسئله در جهت عکس هنوز جای کار دارد که با ایجاد برخی جذابیت ها و تسهیلات خاص می توان شرایط اعزام دانشجویان علاقمند ارمنی به تحصیل در دانشگاه های ایرانی را نیز فراهم نمود.

هئیت مدیره جدید اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان زمانی فعالیت خود را آغاز نمود که در ایران شرایط خاصی از نظر سیاسی و اقتصادی وجود داشت. برقراری تحریم ها در ایجاد شرایط دشوار برای فعالیت اقتصادی در ایران به سمتی پیش رفته که استفاده از قابلیت های ارمنستان را به عنوان کوریدوری برای دستیابی به بازارهای حوزه اورآسیا از جذابیت ویژه ای برخوردار نموده است. در این راستا هئیت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان بنا را بر حفظ و تداوم پویایی اقتصادی،تجاری و فرهنگی میان دو کشور گذاشته و حضور ایرانیان ارمنی تبار در این اتاق به عنوان عضو هئیت مدیره شرایط ویژه ای را برای پیشرفت در امور مختلف فراهم آورده و موقعیت های خاصی را در جهت پیشرفت مبادلات دو جانبه اقتصادی برای هر دو کشور فراهم نموده است. در این رابطه به طور مشخص تکیه بر تجدید ساختار جاده های ارتباطی و همچنین بهبود خدمات رسانی در رابطه با ارتباطات هوایی اهمیت به سزائی دارد.

در زمینه مبادلات فرهنگی و هنری به ویژه در زمینه موسیقی در دو دهه اخیر نیز می توان به مسافرت تعداد زیادی از گروه های موسیقی به کشور مقابل اشاره نمود. این برنامه ها که همواره مورد استقبال قرار گرفته است در حال طی کردن مسیر های تکاملی خود می باشد.